Șase mii de proiecte de investiții, în diferite stade de execuție, așteaptă „bani”. Și li s-au dat bani, în ultimii ani, cu zecile de miliardele de lei. În ultimii cinci ani (2012 – 2016), investițiile publice au înghițit 135 de miliarde de lei (30 de miliÂarde de euro), dar ei nu se văd aproape nicăieri: în perioada amintită, în folosință au fost dați doar 200 km de autostradă.
În 27 de ani de la căderea comunisÂmului, România a construit 500 de km de autostradă. Președintele Klaus Iohannis constata, marți, amar: „Guvernările trec, dar problema infrastructurii rămâne în ciuda faptului că nu banii sunt problema”.
Care este atunci problema, dacă nu banii?
„Problema este că sunt în derulare 6.000 de proiecte «de investiții» și toate, evident, mănâncă bani. Nu gestionăm două-trei proiecte mari, iar banii sunt împărțiți în mii de locuri. În ultima vreme, primăriile pot să se împrumute pentru orice pentru «investiții». Presa e plină: «A fost inaugurată cea mai frumoasă fântână cântătoare, de 1,3 milioane de euro». Iată unde se duc banii, pentru că și fântâna cântătoare este tot investiție! Ceea ce cerem noi este să vedem proiectele esențiale la start, să vedem bugetele și finalul execuției, să vedem autostrada care trece munții și pe cea care leagă Moldova de țară, nu fântâni cântătoare. Avem nevoie de un proiect de țară pe infrastructură. Banii trebuie să meargă în 2-3 proiecte, nu în 6.000″, spune Ion Lixandru, CEO al Romtrailer, vicepreÂșeÂdinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.
România este în fața unui aparent paradox: când văd cum se umflă promiÂsiunile în campaniile electorale, econoÂmiștii acuză că vor fi tăiate din investiții pentru a satisface cheltuielile sociale. Însă datele statistice arată că România este una dintre țările Uniunii care au cheltuit în ultimul deceniu cel mai mult, ca procent din PIB, pentru „investiții”.